Sitat


"I don't want to be a product of my environment... I want my environment to be a product of me..."



onsdag 9. mai 2012

Stomp - eller søte små nordlandslefser...


Disse kakene som min bestemor lager, har i alle år bare gått under betegnelsen bestemorskaker i familien vår. De er kjempegode, spesielt med brunost eller prim på... Nam, nam..
Og de er perfekte å fryse. Lager en porsjon nå, og håper det er mer igjen til 17 mai :-)


I bestemors gamle kokebok blir de kallt Stomp, men jeg tror egentlig det må være en litt mindre versjon av Nordlandslefser.  
De blir normalt stekt på steketakke, men i mangel av det, fungerer det helt fint med en tørr stekepanne også.



Oppskrift:

4.5 dl sukker
200gr smør
5 dl kulturmelk
ca 7 dl hvetemel
1 ts hornsalt
1 ts natron

Rør godt sammen til en klumpfri deig, formes som lapper, bruk så lite mel som mulig(da blir de best). Stekes på takke eller tørr stekepanne til lysebrune.




4 kommentarer:

Liza sa...

Det så godt ut, tror jeg må lage noen stomper til 17. mai.

Klem
Liza

Eldrid sa...

Heisan! Lenge sida e hadde vert her inne! herlig plass å være!
Mums sier bare jeg..ser så godt ut!!!
Fin onsdag til deg!
klem

tonje boganes sa...

mmm... de så knallgode ut. Lurt å lage litt ekstra til å ta opp på den 17!

Ønsker deg en fin kveld
Klem Tonje

Maiken Elise sa...

Ligner på det vi kaller for sveler her jeg bor. (troms)
De er kjempegode :)