Sitat


"I don't want to be a product of my environment... I want my environment to be a product of me..."



torsdag 13. desember 2012

Pistasjmarsipan med sjokoladetrekk


Matbloggsentralens siste utfordring er matgaver
Da må vel denne gode hjemmelagede marsipanen passe godt. Jeg er egentlig ikke så glad i marsipan, men denne syns jeg er kjempegod. 
Vi laget tre sorter i år,
- plain
-med konjakk
og min favoritt
- pistasj marsipan

alle sortene ble rullet til kuler og fikk sjokoladetrekk



Å lage marsipan er veldig enkelt, men det tar litt tid.

Plain marsipan: 60 % mandler (skoldedes males) og 40% melis blandes og formes.
Pistasjmarsipan: halvparten av mandlene byttes ut med pistasjnøtter. (Fant ikke usaltede, så jeg brukte de saltede i år, det ble bare ekstra godt)

De ferdige kulene ble dyppet i smeltet sjokolade. Før har jeg alltid styrt med vannbad for å ikke brenne sjokoladen, i år fant vi ut at det går helt fint å smelte sjokolade i microen. Mye enklere, og bare å varme den litt til når den etterhvert begynner å tykne.
For å skille mellom de tre sortene våre pyntet vi med melkesjokolade, hvit sjokolade og 70% mørk.

 

Cellofanposer og sløyfebånd får du blant annet billig på søstrene greene.
Voila', fine matgaver til slekt og venner :-)
For flere ideer til fristende matgaver kan du se HER




3 kommentarer:

Manuela - Mrs Hardy sa...

mmmm ser digg ut!

Solstrålå sa...

Noe sååå deilig♥
Nå ble jeg inspirert!!
Kjempekoselig å gi bort slike flotte godsaker!
Heldige de som får dem!
Ønsker deg en herlig førjuls uke
med mye kos!
God og varm juleklem fra Sol♥

Flisan sa...

Delicious ! Så flink du er, slike gaver er verdt mye mer enn hva du får kjøpt i butikken !
Flott blogg du har her og du tar veldig fine bilder, jeg la meg til som ny følger hos deg.
Godt Nyttår :-)